—הולכים בתל"ם: תנאים ללמידה משמעותית—
תכנית מערכתית התנהגותית –
PBS – Positive Behavior Support
הולכים בתל"ם הינה תכנית בית ספרית מערכתית המושתת על הגישה ההתנהגותית ונועדה לטיפול בבעיות התנהגות בצורה מתוכננת ומבוססת נתונים, ע"פ מודל pbis המופעל בארה״ב בבתי ספר רבים.
בשיתוף ועם המון הערכה למנהלת בית הספר אדנים- הגברת רחל לוי ומנתחות ההתנהגות המוסמכות אורלי מן, סגנית מנהלת BCaBA, וד"ר אליען אלחדף אברגי'ל BCBA-D יועצת לתכנית.
סביבה: בית הספר אדנים, בית ספר לחינוך מיוחד- פרופיל נפשי. ביה"ס ממוקם במרכז הארץ.
משתתפים:
א. תלמידי בית הספר- גיל הילדים: 6-17 שנים, כולם בעלי אבחנות של הפרעות נפשיות (החל מ- ADHD ועד לסכיזופרניה פעילה).
ב. צוות המורים: 60 אנשי צוות: כולל מחנכי/ות כיתה, מורים מקצועיים, תרפיסטים (כגון דרמה, תנועה וכדומה) וסייעות (בכל כיתה סייעת אחת).
מטרת התכנית: המטרה המרכזית הנה הוראת התנהגויות חיוביות כדרך חיים!
1. תמיכה מקצועית נרחבת והכשרת צוות ההוראה והסיוע.
2. תמיכה מערכתית לתלמידים המפגינים בעיות התנהגות מהקלות עד הקשות בתוך בית הספר.
3. הקניית מיומנויות חברתיות לתלמידים: נקודת המוצא שלנו היא שיש ללמד את ההתנהגויות אשר אנו דורשים מתלמידינו. לכן חלק נכבד מהתוכנית הינו הוראת התנהגויות חיוביות כחלק מהשיעורים בכל כיתה.
4. שימור ההתנהגויות החיוביות על ידי תכניות מוטיבציה בכיתה ובזמן ההפסקה.
5. יצירת תנאים חברתיים, התנהגותיים וריגשיים המאפשרים למידה והתקדמות בתחום הפדגוגי.
מועד תחילת התכנית: ספטמבר 2015, עם תחילת שנת הלימודים ועד היום.
בניית התוכנית : התוכנית נבנתה בשיתוף צוות בית הספר במהלך חופשת הקיץ, כאשר נבחר צוות מוביל התנהגות להוביל את התוכנית בהנחיית מנתחת ההתנהגות בבית הספר. נבחרו 3 כללי ברזל להתמקדות בשלוש השנים הקרובות: אחריות מוגנות וכבוד . כללי הברזל פורקו ליחידות קטנות אופרטיביות הכוללות את ההתנהגויות הרלוונטיות להגברה בכל איזור/זמן בבית הספר: זמן הפסקה, מעברים, שיעור, שירותים והסעות. בנוסף, נבחרו התנהגויות אשר יהוו אירועי משמעת ועליהן תהיה תגובה בתוך בית הספר. וכמובן שאי אפשר בלי מחזקים.. נערך סקר מחזקים לתלמידים בבית הספר.
דוגמא למחזקים שנבחרו על ידי התלמידים: פיקניק, טיול בשדות, סדנת בישול בבה"ס, כדורגל עם שחקן כדורגל בליגה ושהוא קלינאי תקשורת בבית הספר, זמן מחשב, שיעור חופשי עם חבר ועוד.
שני חלקים עיקריים לתכנית:
1. הוראת התנהגויות חיוביות
2. שימור התנהגויות חיוביות לאורך היום (תכנית התנהגות כיתתית) ותכנית מוטיבציה לעידוד התנהגויות חיוביות במעברים ובהפסקות: "תפסתי אותך!!".
הוראת התנהגויות חיוביות: נכתבו מערכי שיעור רלוונטיים בנושאי התנהגות וחברתיות, לדוגמא: איך אני מגיב כשמציקים לי, איך אני אומר "לא". המיומנויות נלמדו במסגרת שעה שבועית באמצעות מחנכי/ות הכיתות ובמקביל- תרגול המיומנויות שנלמדו בזמני מעבר והפסקות.
תכנית התנהגות כיתתית כללה:
א. ניהול האקולוגיה הכיתתית (סידורי ישיבה קבועים ומותאמים לפי צורכי התלמידים, שעון קיר גדול, טבלת ההתנהגויות תהיה תלויה בכיתה, רשימת התנהגויות שמהוות אירועי משמעת, לוח ניקוד אישי וכיתתי – הכולל סיכום יומי לצפיית התקדמות הכיתה).
ב. מהלך שיעור מותאם ומסודר (חזרה על שלושת הכללים הבסיסים- כבוד , אחריות , מוגנות, תזכורת כי אירועי משמעת מתועדים, חיזוק תלמידים עבור התנהגויות המטרה, ללמד את התלמידים רוטינות קבועות של השיעור, במהלך השיעור על המורה לזכור: סרוק, זוז, ופעל- הנחייה פעילה לילדים, שמירה על יחס שבח- 5 אמירות חיוביות לעומת אחת שלילית).
ג. אירועי משמעת- הוחלט כי אירועי המשמעת ידורגו ל-3 רמות לפי החומרה, והטיפול יהיה בהתאם.
תכנית מוטיבציה למעברים- תפסתי אותך!!
תכנית מוטיבציה לחיזוק התנהגויות התלמידים והמורים באופן אקראי במהלך יום הלימודים במרחבי בית הספר . (שימו לב- גם המורים מקבלים חיזוק מהתלמידים על התנהגויות המטרה!!). התנהגויות אשר נבחרו להגברה: כבוד לרכוש: הרמת פסולת במרחבי בית הספר וכבוד לחבר: עזרה לתמיד בצרה / או פשוט עזרה. בכל מעבר בין שיעורים/בהפסקה "נתפוס על חם" תלמיד או מורה עבור אחת מההתנהגויות החיוביות שהוגדרו.
דוגמא לפתקית "תפסתי אותך":
************************************************************
תאריך:____
תפסתי אותך!!!
ההתנהגות:_________________
מי נתן:______
מי קיבל:_____
************************************************************
תוצאות עד כה: על אף שהתכנית פועלת רק כארבעה חודשים, ועדיין לא ניתן להציג נתונים כמותיים מדויקים , התחושות חיוביות ביותר: מספר ההשעיות ירדו, האווירה נעימה ותחושת המוגנות בבית הספר עלתה וניתן לראות יותר התנהגויות חיוביות בקרב התלמידים ואף המורים.