עבודה רווחת של מנתחי התנהגות בעבודה עם לומדים על הספקטרום האוטיסטי היא לימוד מיומנות צחצוח השיניים, מתוך מטרה להביא לצחצוח עצמאי.
פעמים רבות, פשוט יותר ללמד את ההתארגנות סביב הצחצוח עצמו (הרטבת מברשת, מריחת משחת השיניים) וקשה יותר להביא ללמידת שרשרת של צחצוח עצמאי בתוך הפה, כך שיהיה מגע של מברשת השיניים עם כל השיניים בפה ברצף קבוע (לדוגמה – צד ימין למטה, צד שמאל למטה, צד שמאל למעלה, צד שמאל למעלה, שיניים קדמיות). פעמים רבות קיים תלות בסיוע, בין אם מילולי, ויזואלי, מודלינג או פיזי.
ברצוני לשתף על לימוד של צחצוח שיניים באמצעות הסרטות עם י', ילד מקסים בן 11 שעמו אני עובדת בתכנית ביתית בשנים האחרונות. לאחר שלא רכש צחצוח עצמאי בתוך הפה, פניתי לספרות וקראתי מספר מאמרים על השימוש בהסרטות (מצורפים מראי מקום של מספר מאמרים לדוגמה) , והחלטתי להשתמש באסטרטגיה זו.
מצב הלמידה טרם השימוש באסטרטגיה זו:
- קיימת יכולת חיקוי – י' מסוגל לבצע את אותה התנהגות כמו של המודל בתוך 1-2 שניות מרגע הצגת המודל ובאופן רציף.
- י' מצחצח את שיניו באופן איכותי כתוצאה מלמידה קודמת ותרגול נפרד.
- י' ידע את רצף הצחצוח כתוצאה מלמידה באמצעות forward chaining אך כאמור נזקק לסיוע על מנת לעבור משלב לשלב.
- י' אינו מתנגד לצחצוח השיניים, משתף פעולה ומחבב את המשחה שהינה מחזק עבורו.
- צחצוח השיניים הינו חלק משרשרת התארגנות ארוכה יותר שנלמדה עם השנים: פינוי ארוחת הצהריים, שטיפה וניגוב ידיים, צחצוח שיניים והחלפת בגדי בית ספר לבגדי יום יום. כל שאר השלבים בשרשראות מתבצעים באופן עצמאי לחלוטין.
בספרות (ראו רשימה מאמרים לדוגמה בסוף הקובץ) מתוארות שתי גישות לשימוש בהסרטות כסיוע:
- Video modeling: מערב הסרטה של אדם, בד"כ לא הלומד עצמו,, מבצע את כל ההליך מתחילתו ועד סופו. לאחר הצפייה ניתנת ההזדמנות ללומד לבצע את ההליך.
- Video prompting: מערב הסרטה בד"כ מנקודת מבטו של הלומד של כל שלב בשרשרת. הלומד צופה בשלב, לאחר מכן מבצע אותו וכך הלאה.
אני בחרתי במעין שילוב של שתי הגישות: צילמנו את י' עצמו ,באמצעות האייפד האישי, מבצע את כל הרצף מתחילתו ועד סופו מצחצח שיניים מול המראה כך שפניו משתקפות בסרטון. התרפיסטית עמדה מחוץ לחדר האמבטיה, כך שאינה נראית בסרטון, ונתנה סיוע מילולי למעבר ("ולעבור)בתוך הפה. קולה אינו נשמע בסרטון אם מחלישים את העוצמה.
י' למד לקחת את האייפד באופן עצמאי, להניח מעל ברז הכיור, למרוח משחה על מברשת השיניים ולהפעיל את האייפד, לחקות את הפעולות, לסגור את האייפד ולקחת אותו בחזרה לאחר סיום החלפת הבגדים. יש לציין שעקב יכולת החיקוי הטובה שלו, לא נדרשו תרגולים ספציפיים על הצחצוח עצמו בליווי הסרטון אלא רק על מנת לשלב את לקיחת האייפד והחזרתו לתוך שרשרת שגרת הצהריים. למידה זו ארכה כשבועיים בתרגול כמעט יום יומי.
לאחר שלושה ימים דיווחה האם בשמחה כי י' הכליל את לקיחת האייפד גם לשעות הבוקר ללא לימוד נוסף או מתן הוראה מצידה, והיא אינה נדרשת לנוכחות בחדר האמבטיה על מנת לוודא שהצחצוח הוא איכותי, מה שכמובן הקל על שגרת הבוקר הלחוצה גם כך.
לסיכום, מדובר באסטרטגיה יעילה, שתוך זמן קצר הביאה לכך שי' מצחצח את שיניו ללא נוכחות של אדם נוסף! כרגע עדיין נדרש להפעלת האייפד.
דוגמה למאמרים בנושא זה:
Cannella-Malone, Sigafoos, O'Reilly, de la Cruz, Edrisinha & Lancioni. Comparing Video Prompting to Video Modeling for Teaching Daily Living Skills to Six Adults with Developmental Disabilities. Education and Training in Developmental Disabilitie,2006, 41(4), 344-3
Rayner. Teaching students with autism to tie a shoelace knot using video prompting and backward chaining. Developmental Neurorehabilitation, December 2011; 14(6): 339–347.
Shipley-Benamou, Lutzker, Taubman. Teaching Daily Living Skills to Children with Autism Through Instructional Video Modeling. Journal of Positive Behavior Interventions Volume 4, Number 3, Summer 2002, pages 166–177.